My ve Lněném se této rostlině, potažmo textilnímu materiálu z něj, věnujeme z našeho nejryzejšího přesvědčení o jeho užitných kvalitách a dopadu na životní prostředí na pozadí jeho původu a tradice v našich zeměpisných šířkách. Jsme přesvědčeni, že len je lepší než bavlna. A stále více si jeho předností (opět) začíná uvědomovat i módní svět.
Trendy nejsou zrovna naše parketa, nicméně lněný trend se nám líbí a věříme, že z trendu se stane přirozená volba na delší čas. Pojmy ʹlenʹ a ʹlněnéʹ jsou stále více vyhledávanými klíčovými slovy v internetových vyhledávačích. Polovina módních návrhářů do své kolekce loni oproti předchozímu roku přidala alespoň jeden lněný kousek. V luxusních módních domech se len objevil na předních místech, o 100% vzrostla přítomnost lnu na přehlídkových molech.
Tradičními milovníky lnu jsou třeba Francouzi, Italové, ale i Kanaďané a Novozélanďané. Francouze na prvním místě při nákupu oblečení zajímá styl, Italové si potrpí na kvalitu materiálu, ale stejně jako kupříkladu Brity je zajímá cena. Bylo by zajímavé taková dotazníková data mít i od nás z Čech, co myslíš?
Nicméně obrovský lněný potenciál lnu cítí i v Asii, jak obchodní, tak ekologický. Stejně jako ve Francii je len jmenován jako druhý nejoblíbenější materiál v Číně. A pozor! Více než třetina dotázaných Číňanů volí len pro jeho ekologický dopad. To u nás v Evropě tento faktor pro rozhodnutí se k nákupu lněného textilu dost zaostává. V Evropě, přesněji tedy ve Francii, Itálii či Velké Británii si lidé kupují len především pro jeho vlastnosti – lehkost a pohodlnost, jeho svěžest a styl lněných produktů.
Dotazníková šetření nejsou, pravda, zcela přesná, nicméně určitý pohled na téma přináší. Potvrzují, že len společně s ostatními lýkovými vlákny získává v textilním průmyslu stále větší pozornost a patří opravdu mezi trendy nadcházejících sezón. Ukáže čas a pandemické a ekonomické turbolence světa, jak nakonec tento báječný materiál obstojí v levnější a silnější konkurenci jiných materiálů.
Tvé Lněné